Provkörning av Volvo XC90 D4 FWD - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Teknikens Värld

I Sverige märks fortfarande Volvos stora suv XC90, även ett drygt år efter premiären. I svallet från nya V90 reser sig XC90 lite högre men prislappen gör nog att en del kunder ryggar tillbaka. Ett sätt att mildra svidande plånboksläder är att sikta lågt, skippa fyrhjulsdrift, TwinEngine och Orrefors-växelspakar. Nu finns nämligen XC90 i ett mer publikvänligt utförande med D4-motor utan PowerPulse-funktion och med enbart framhjulsdrift.

Entrébiljetten -utrustningsmässigt heter Momentum och detta märks -särskilt på ett enklare instrumentkluster. Hastighetsmätaren sitter centralt, flankerad av bränsle- och motortempmätare, själva visardisplayen blir betydligt mindre än när även varvtalsmätare ska få plats. Sniket intryck i en övrigt lyxig interiör.

Sensus-skärmen på instrumentbrädans mittkonsol styr som alltid hos stora 90-serien och alla framtida Volvomodeller de flesta funktioner i övrigt. Handhavandet är enkelt efter några dagars flitigt användande men pommes frites-feta och sommarglass-kletiga fingrar ogillas av skärmen. Det blir till att torka av både hand och skärm för bästa kontakt.

190 hästkrafter och åttastegad Geartronic automatlåda flyttar givetvis stora XC90, det är mest med full last eller med släp på kroken som effekten inte räcker till. Men någon spets på tillvaron ger aldrig D4-maskinen (som även går att kombinera med fyrhjulsdrift AWD, förmodad bästsäljare?), det är lite av knäckebrödskänsla som råder. Däremot rullar bilen snålare än de flesta stora suvkonkurrenter, tacka effektiv drivlina och avsaknad av tung AWD-teknik för detta. Under provperioden fick vi en snittförbrukning på 0,73 l/mil.

Stabiliteten på grusväg blir något lidande och man saknar påskjutet från bakaxeln som tillkommer hos en fyrhjulsdriven XC90. Även vid enklare manövreringar på badstrandens mjuka parkeringsunderlag kan man göra bort sig, man får helt enkelt tänka sig för lite, vara mindre suvkaxig. Däremot i vardagens övriga 98 procent körscenarion så gör frånvaron av fördyrande AWD-drivning sig aldrig påmind.

Som familjebil är XC90 smart packad, de två sista sittplatserna rymmer även tonåringar och de har gott om plats att lägga ifrån sig halvtomma läskburkar, hamburgerrester och paddor. Skjutbart mittbaksäte förenklar insteget och ökar på komfortgraden. Ställd mot en ordinär sjusitsig mpv står sig en framhjuls-driven XC90 slätt, men den familj som mäktar med instegspriset 522 000 kronor får en trogen och trygg ny medlem.

Det här är nytt!

Framhjulsdrivning.

Än så länge är XC90 ensam om att erbjuda tvåhjulsdrift i stora suvklassen. Fler konkurrenter lär följa efter.

Prissättning.

V90 med likadan 190 hk D4-drivlina känns prisdumpad jämfört med XC90.

Pilot Assist.

Kompletterar distansfarthållaren på ett föredömligt vis, styrfunktionen rattar rätt i de flesta fall.

comments powered by Disqus