Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Det finns många exempel på ovanstående, framför allt i transportbilssektorn. Mercedes köper Renault Kangoo och döper den till Citan. Renault och Mercedes köper Nissan Navara och kallar den Alaska och X-klass. Men det betyder också en förlust, eller en vinst, beroende av i vilket företag man står.

Om vi tar nuvarande Crafter så har Mercedes tjänat på att det sålts 50 000 Crafter per år eftersom bilen tillverkas av Mercedes och endast en marginalvinst (nåja) går till Volkswagen. Så för att tjäna mer pengar på Crafter har Volkswagen byggt en ny fabrik och tar hem hela vinsten själva. Att den dessutom ligger i låglönelandet Polen gör inte vinsten sämre. Inte kvaliteten heller, lovar man.

Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Teknikens VärldJonas hade hellre suttit i något sportigare, utan tak, men man kan inte få allt. I provbilen fick han dock en åttastegad automatlåda men Crafter finns även med sexpetad manuell.

Undertecknad är nedflugen till spanska solkusten, uppflugen i hytten på nya Crafter. Kanske hellre suttit i något annat sportigare, utan tak, men man kan inte få allt. Tjugotre grader, sol och lågsäsong. Perfekt för en asocial varelse som jag. Nog om det.

3 frågor

Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Teknikens Värld

Dr. Harald Ludanek – chefsutvecklare Volkswagen Commercial Vehichles.

Du talar ju svenska, hur kommer det sig?

– Jag jobbade som utvecklare på Scania i Södertälje i tre år. Den bästa tiden i mitt liv faktiskt. Kul att jag får öva lite på språket.

Varför har ni inte den nya V6:an i Crafter?

– Vi har valt fyrcylindrig. Den är lättare och vi har utvecklat den till att fungera mycket bra i denna storleksklass. Eftersom vi har både tvärställd och längsmonterad konfiguration i Crafter passar den fyrcylindriga också bättre utrymmesmässigt.

Ni har, lite fräckt påstått, plankat Mercedes Sprinter och fått det mesta gratis i hur den ska konstrueras.

– Nästan så, fast vi har gjort det bättre. Nya Crafter är en modernare konstruktion och har fler hjälpsystem. Dessutom har vi nu en framhjulsdriven modell som komplement till bak- och fyrhjulsdrift.

Crafter finns i tre längder med två axelavstånd samt i tre höjder (skåpversion). Givetvis kommer den också med flak, dubbel- eller enkelhytt och som rent chassi där önskad påbyggnad monteras. Totalt kan Volkswagen Crafter levereras i 69 olika varianter från fabrik. Här koncentreras det på skåpen som finns täckta eller glasade.

Crafter finns med tre effekter ur tvåliters TDI-motorn. Den svagaste på 102 hästkrafter kommer förmodligen inte hit. Däremot 140 och 177 hästarsmotorerna. I grunden är det samma motor som i personbilarna men de har gjorts om i stort och smått för att passa som ”lastbilsmotorer”. På folkaspråk heter motorfamiljen EA 288 Commercial och de kännetecknas av ett starkt vridmoment redan från mycket låga varvtal, men utan att mattas i de högre. Givetvis är de Euro 6-klassade och snapsas med AdBlue för att reducera kväveoxidhalterna.

De växlas medelst sexväxlad manuell låda eller åttastegad automat, samma automat som i Amarok, det vill säga inte DSG utan automat med momentomvandlare. Växlar oerhört mjukt och ”rätt”. Crafter kommer att finnas med tre drivsystem. Framhjulsdrift eller 4Motion fyrhjulsdrift med Haldex-koppling. Båda dessa med tvärställd motor. Vill man däremot ha sin Crafter bakhjulsdriven hamnar motorn på längden. Denna modell har den största lastkapaciteten på upp till 5,5 ton.

Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Teknikens VärldStor i kubik! Varianterna och kombinationerna är många. Här glasad skjutdörr på högersidan.

Crafter är först i sin klass att ha elektromekanisk styrning vilket gör att bilen kan utrustas med en rad säkerhets- och assistanssystem. Exempelvis adaptiv farthållare, filassistent, parkeringsassistent, backa-med-släp-assistent, nödbromssystem (upp till 30 km/h), automatisk nödbroms efter kollision, sidvindskompensation etcetera. Även infotainmentsystemet med bland annat App-Connect känns komplett.

Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Teknikens VärldDet ser rörigt värre ut under huven men det fungerar bra. Här är motorn tvärställd.

Priserna kommer att vara ungefär desamma som tidigare. Exempelvis kommer skåp med kort axelavstånd och 140-hästarsmotorn i framhjulsdrivet utförande att kosta från 354 000 kronor inklusive moms. Bilen kan beställas nu medan leverans sker i början av april. kort, täckt skåp

Det här är nytt!

Helt ny.

Volkswagen Crafter är ny rakt igenom och tillverkas i en nybyggd fabrik i Wrzesnia, Polen. Det ger arbete åt cirka 3 000 människor när fabriken når full kapacitet. Crafter har 2,0 TDI-motorn som genomgått en del förändringar för att passa kommersiell drift. Effekten är 102, 140 eller 177 hästkrafter. 8-stegad automat är tillval. Framhjulsdrift, fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift är driftvalen. Dessutom en rad assistanssystem som är nytt för biltypen, samt infotainment.

Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140 Provkörning av Volkswagen Crafter 2,0 TDI 140
comments powered by Disqus