Provkörning av Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 DSG 4x4 - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Marcus Engström

Jag sitter och kör en Skoda för över 400 000 kronor. 420 500 kronor för att vara exakt. Om detta hade varit ”ett köp på riktigt”, betyder det att jag inte nöjt mig med en Skoda Superb i kombiutförande, med tvåliterbensinare på 280 hästkrafter, fyrhjulsdrift och i det lyxigaste utförandet Laurin & Klement för 377 100 kronor utan även lagt till parkeringshjälp, ljuspaket, största infotainmentalternativet, panoramasoltak, fotröreslemanövrerad baklucka, isofixfästen, dragpaket och extra stora lättmetallfälgar.

Skoda lanserades förr som ett märke ”för nuftiga”, ett val för prismedvetna. Det gäller inte i dag. Hur kan man rekommendera en barnfamilj att köpa en bil för över 400 000 kronor. Jo, om man kollar in koncernkollegan Volkswagen Passat som i liknande utförande, med fyrhjulsdrift och samma motor i R-lineutförande, startar på 439 900 kronor.

Provkörning av Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 DSG 4x4 - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Marcus EngströmLuftigt och ljust inne i den provkörda bilen, men också bullrigt på grund av för stora fälgar.

Att en Superb-kombi går att få nästan 150 000 kronor billigare glömmer jag lätt i den provkörda fullsmetade bilen. Motorn ger kraft så det räcker och blir över, inredningen är behagligt ljus och ”otysk” tack vare ljus klädsel och soltaket.

Laurin & Klement-utförandet har en rejäl ljudanläggning med 12 högtalare plus extra bas, mjuka mattor, helljusassistans, tonade rutor, eljusterbar passagerarstol och fjärrstyrd Webastovärmare. Här finns också möjlighet att justera fjädring, styrning, växellåda och motor via Dynamic Chassi Control. Om Normalläget inte gillas kan du vrida till Sport för att får mer respons medan Comfort ger mer tillbakalutat stuk. Under provkörningen valde jag ofta det sist nämnda för att garantera en förbrukning (enligt färddatorn) på behagligt avstånd från en liter milen. Huruvida det har att göra med kalibrerad motorstyrning eller förare låter jag vara osagt.

Provkörning av Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 DSG 4x4 - Bilandia.se
© Tillhandahålls av Marcus EngströmFirman Laurin & Klement bildades 1895 och införlivades med Skoda 1925.

Tyvärr hade provbilen uppgraderats med 19-tumsfälgar vilket får tillskrivas bilens stora, och enda, minustecken: vägbrus. Denna ljudnivå hör helt enkelt inte hemma i klassen. Vissa på tidningen upplever dessutom att nivån är väldigt olika beroende på om man sitter på höger eller vänster sida.

Nyligen passerade modellen Superb 900 000 tillverkade bilar sedan introduktionen för 15 år och två generationer sedan. Vill du vara unik i skaran väljer du med fördel denna version men struntar i de där onuftigt stora fälgarna som tillval.

Det här är nytt!

Motorn.

TSI-motorn på två liter är inte ny och har tjänstgjort hos koncernkollegerna Audi, Seat och Volkswagen. Även Skoda men inte med detta effektuttag. Motorn har i viss mån ersatt koncernens femcylindriga motorer.

Provkörning av Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 DSG 4x4 Provkörning av Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 DSG 4x4 Provkörning av Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 DSG 4x4
comments powered by Disqus